PES 2020

PES 2020 DEMO dă startul unei noi ere în fotbalul digital!

Versiunea DEMO a noii serii PES, depășește toate așteptările. VEzi toate controalele și învață-l să joci!

PES 2020 sau mai nou eFootball PES 2020, este cu siguranță cea mai bună serie de PES ”ever” în toată istoria acestui joc prin această versiune DEMO. Libertatea cu care poți controla tot jocul de pe teren poate fi cu greu descrisă în cuvinte și cu atât mai greu de înțeles pentru cei obișnuiți cu seria FIFA.

Sigur, nu avem încă o versiune de FIFA 20 ca să putem compara actualul sau viitorul gameplay din joc, însă cel puțin în acest moment, diferența este colosală în ceea ce privește gameplayul și realismul cu care poate fi redat un joc de fotbal în format digital.
Cei care nu au decât câteva ”meciuri în picioare” în PES 2019, vor spune probabil că diferența între versiunea precedentă și actuala versiune, nu este așa mare și au foarte mare dreptate. Diferența este enormă în ceea ce privește gameplayul, iar mai jos o să vă explic și de ce.

Rețineți că acest articol este compus din părerile personale ale mele dar și a altor jucători experimentați de PES din întreaga lume, iar tu cititorule, tu care citești acest articol, ai libertatea și puterea de a alege dacă acest articol îți va influența viziunea despre seria Pro Evolution Soccer sau mai bine spus, viziunea despre cele 2 serii concurente, PES și FIFA.

Trebuie spus încă de la bun început că PES 2020 sau seria PES în general, este dedicată profesioniștilor în materie de jocuri și de fotbal. De ce? Pentru că spre deosebire de FIFA, care a fost în toată istoria seriei, un gen de joc tip arcade, PES s-a vrut încă de la prima serie a fi un simulator. Care este diferența între un simulator și un arcade? Păi hadeți să vedem! Un simulator încearcă să redea pe cât posibil, experiența din viața reală a unui sport pe când un joc de tipul arcade, este gândit și proiectat pentru fanii de toate vârstele, încercând pe cât posibil să fie cât mai simplu de înțeles, jucabil și distractiv pentru cei care îl joacă. În altă ordine de idei, seriile FIFA sunt jucate de către jucători de toate vârstele, pentru faptul că este ușor și distractiv, pe când seriile PES sunt jucate de jucători experimentați, majoritatea trecuți cu bine de 20 de ani și care își doresc o experiență cât mai reală și apropiată de fotbal.

Introducere

Seriile de FIFA și NFS erau jucate până la epuizare de către cei mai mulți dintre noi, atunci când eram copii, iar asta o putem recunoaște cu toții. De ce? Pentru că erau distractive, erau simple și ușor de înțeles și puteau fi jucate cu ușurință în rețea sau online. În FIFA erai interesat să dai cât mai multe goluri, nu conta cum, să driblezi dacă se poate tot terenul și să îți invingi adversarul fie că vorbim de AI-ul jocului sau de prietenul de lângă tine. Faptul că îți băteai colegul la FIFA sau câștigai un campionat în FIFA, reprezenta pentru cei mai mulți dintre noi, cea mai mare satisfacție la fel ca în seriile de NFS, unde chiar dacă loveai mașina de toate zidurile și toți copacii, cel mai important lucru era să treci primul linia de sosire, iar dacă reușeai acest lucru, era cel mai mișto și distractiv sentiment pe care îl aveai. Nu conta cum treceai linia de sosire sau cum câștigai un meci, dacă toate mișcările și acțiunile din joc erau ireale sau imposibil de realizat în realitate, importantă era victoria și trofeele pe care le puteai câștiga, iar prin asta se traduce dragă cititorule, un joc de tip arcade.

Odata însă cu vârsta, cei mai mulți dintre noi ne-am maturizat și am devenit foarte pretențioși și în ceea ce privește jocurile. Asta însemna că faptul să îți lovești mașina de toți pereții fără să aibă nimic sau să driblezi tot terenul de fotbal ca apoi să dai gol, ni se părea o prostie și niște copilării cu care nu ne mai identificam. Ne doream probabil cu toții ca jocurile să aibă un mai mult realism și sincer să fiu, îmi e greu să cred că un adolescent care s-a jucat în perioada copilăriei NFS, va mai juca această serie în continuare, atenția lui fiind captată de serii sau simulatoare precum Gran Turismo, Forza Motorsport sau F1. De ce? Pentru că în jocuri precum Gran Turismo sau Forza Motorsport, poți simți diferența între un Mercedes cu pachet AMG și un BMW cu pachet M, poți simți acei cai putere în plus, orice ajustare la motor, exact ca în F1 de exemplu, unde orice modificare asupra centrului de greutate a monopostului, te poate face mai rapid în linii drepte însă mai lent și nesigur în viraje sau invers, aceste setări fiind strategice în funcție de circuitul pe care concurezi precum și alți factori. Ei bine în NFS îți poți face mașina să meargă mai repede, dar nu prea înțelegi de ce și practic, nici nu prea te interesează, pentru că îl joci de fun.

Dacă în jocurile cu mașini, ai de unde alege, atât între jocurile de tip arcade cât și simulatoare, în fotbal ești limitat la doar două jocuri, PES și FIFA și asta în special datorită licențelor care sunt foarte scumpe.
Greșeala cea mai mare însă pe care o fac mulți care iubesc fotbalul și s-au jucat FIFA în copilărie, este faptul că odată cu trecerea vârstei, așteaptă de la această serie, realismul din jocurile de tip simulator, realism pe care FIFA nu-l va oferi niciodată, prin simplu fapt că seria FIFA a fost, este și va fi mereu un joc de tip arcade, gândit să fie simplu, jucat de oricine și distractiv. Șmecheria cea mai mare a celor de la EA Sports, au fost licențele, cu care au reșit în mare parte să dea senzația că seria FIFA este de fapt un simulator prin prisma licențelor si opțiunilor pe care le oferă în joc, ceea ce este complet fals. Licențele nu pot transforma un joc de tip arcade într-un simulator așa cum nici seria NFS nu va deveni simulator chiar dacă să zicem ar avea toate licențele pentru toate modelele de mașini existente pe această planetă, NFS va rămâne tot un joc de tip arcade, indiferent dacă poate serii ca și Gran Turismo sau Forza Motorsport, au mult mai puține modele inluse în joc. Și asta pentru că realismul sau defniția unui simulator , este dat de gameplay și nu de un meniu fancy, licențe, efecte speciale și tot felul de artificii ireale care te fac să fii fericit.
Sigur, sunt și vor fi în continuare mulți fani FIFA care spun că au jucat câteva meciuri de PES și vor rămâne la FIFA, pentru că în opinia lor, în PES jucătorii se mișcă ba nașpa, ba alunecă, ba sunt roboți, ba nu poți să driblezi, ba nu poți să te aperi sau ba ajungi foarte ușor de la o poartă la alta, ceea ce denotă amatorismul sau mai bine spus habarnismul cu care aceși gameri abordează un adevărat simulator de fotbal.

De ce este PES un adevărat simulator de fotbal?

Cea mai mare greșeală a unui jucător de FIFA, este aceea că abordează seria PES, exact cum abordează seria de FIFA, adică grăbit, repede să apese câteva butoane, să facă driblinguri spectaculoase și să dea gol și se enervează la culme dacă nu poate face asta sau poate face, dacă joacă la un nivel de amatori contra AI-ului, menționând apoi în mod hilar, că PES este de kkt, treci prin fundași ca prin brânză, iar portarii sunt varză.

Ei bine seriile de PES nu le poți aborda astfel pentru că nu ai cum și îți voi explica cât se poate simplu de ce.
Oricine știe să dea cu piciorul în minge, iar dacă vrei să imiți fotbalul și să te distrezi puțin, ieși afară, strângi câțiva gură-cască sau prieteni care se laudă că le au cu fotbalul și încingi o partidă de fotbal demnă de toți cascadorii râsului. Driblinguri hilare și de unul singur, șuturi bombă și eventual o pasă-două cu un prieten mai bun, reprezintă cam toate cunoștințele în fotbal pe care respectivul ieșit la o miuță în fața blocului sau în terenul din curtea școlii, le stăpânește. Ei bine, cam așa este și în FIFA. Nu îți trebuie prea multe cunoștințe de fotbal și oricine cu gura mare, poate apăsa câteva butoane sau învăța niște scheme, mai ales că ești asistat în permanență de AI, ceea ce îți va da senzația că joci extraordinar de bine, în realitate impactul tău asupra jocului fiind extrem de mic. Sigur că sunt și câteva controale mai pentru ”specialiști”, controale care îți vor da senzația că ești mult  mai bun ca și alții, însă chiar și în aceste cazuri, AI-ul și mișcările deloc naturale ale jucătorilor, își vor face simțită prezența.

Ca să joci PES însă, ai nevoie mult mai mult decât niște simple pase sau niște șuturi la poartă și asta pentru că seria PES este foarte puțin asistată de AI, tu fiind cel care controlezi în totalitate jocul și mișcările jucătorilor, ceea ce face din acest joc un veritabil simulator, însă foarte greu de jucat datorită multitudinilor de comenzi pe care trebuie să le acționezi în aproape orice moment al jocului. Mai exact, oricine știe să dea cu piciorul în minge sau să dea o pasă, însă în fotbalul profesionist, este nevoie de mult mai mult decât atât. Este foarte important unde te poziționezi în momentul în care primești o pasă, felul în care preiei mingea și ce butoane acționezi, pentru că altfel vei pierde imediat mingea, precizia și puterea cu care pasezi, modul în care primești o pasă și ești presat de jucătorii adverși, cum preiei, protejezi mingea și te lupți cu adversarul direct, felul în care te poziționezi la cap, momentul în care decizi să sari la cap, înălțimea cu care sari și puterea cu care lovești mingea dată de comenzile tale, strategia cu care abordezi un joc, felul în care te aperi și îți poziționezi jucătorii pe teren, sunt doar câteva din multe, foarte multe comenzi care trebuie să le ai în vedere dacă vrei să câștigi un meci PES împotriva unui adversar online sau AI-ului la un nivel de dificultate mai ridicat.
Ca să înțelegeți mai bine diferența despre care vorbesc, e ca și cum ai cere unuia care bate mingea prin fața blocului și știe și el să dea cu piciorul în minge, să joace într-o ligă profesionistă de fotbal, pe un teren de fotbal mare. Ei bine, faptul că știi să jonglezi puțin cu mingea nu te ajută deloc, pentru că pe un teren de fotbal profesionist, trebuie să ai în vedere foarte multe aspecte și mai ales modul rapid în care gândești și vezi lucrurile. Trebuie să știi unde să te poziționezi în teren, să știi să faci o preluare, indiferent cât de grea și dificilă  e pasa primită de la coechipier, să știi să lovești corect și exact mingea, să știi să controlezi mingea, să te poziționiezi cum trebuie la cap și să știi să sari atunci când trebuie, să știi să faci un presing, să interceptezi o minge, precum și multe altele. Ca și jucător de miuță în fața blocului,  îți va fi foarte greu să faci față unui asemenea nivel și dacă nu vei ceda după câteva minute, supărat nevoie mare, îți va trebui foarte mult antrenament ca să ajungi măcar la un nivel apropiat față de coechipierii tăi. Exact cam asta e diferența între FIFA și PES, precum o miuță în fața blocului care nu va atinge niciodată nivelul unui fotbal dintr-o ligă profesionistă.

De aceea dragule cititor sau fan înrăit FIFA, ești plictisit de PES dinainte să apuci să-l joci, pentru că pur și simplu nu înțelegi nivelul la care se joacă, iar cunoștințele și comenzile pe care trebuie să le stăpânești ca să joci un meci, te depășesc pur și simplu și renunți după câteva meciuri pentru că habar nu ai cum funcționează. E ca și cum ai conduce o mașină automată, iar apoi ai pretenția să pilotezi un avion. Nu merge! Trebuie să stăpânești mult mai multe comenzi, astfel riști să intri cu avionul în primul copac sau direct în aerorport.
Evident tu, cel care lauzi atâta FIFA, că jucătorii din PES par niște drogați sau par că alunecă pe teren, atâta timp cât tu trebuie să-i controlezi, iar dacă habar nu ai, normal că vor părea doar niște amețiți care patinează pe iarbă și pe lângă minge, asta pentru că PES este foarte puțin asitat de AI și tu singur trebuie să acționezi toate comenzile alea, care fac ca jucătorii să prindă viață și să se miște extrem de real pe terenul de fotbal.
Odată stăpânite aceste controale, vei vedea cum PES se va transforma din jocul acela de roboți drogați, în ceva minunat și izbitor de asemănător cu realitatea. Mai mult decât atât, te vei îndrăgosti de acest joc și nu vei mai putea niciodată să te întorci la FIFA pentru că pur și simplu ți se va părea o porcărie.

Ce este diferit în PES 2020?

Cum am spus și la început, diferențele sunt extraordinar de mari, doar dacă cunoști acest joc și ai jucat constant edițiile precedente. Poate ți se va părea destul de enervant la început, pentru că pasele se vor duce probabil total aiurea, dar asta pentru că odată cu această serie de PES, pot spune că în sfârșit tu controlezi mingea sau mai bine spus tot jocul. Cu un nivel de asistență pe level 1, este destul de ok pentru cei care vor să aibă parte de realism în joc, pasele sau șuturile manual, fiind pentru profesioniști. Pasele se duc exact cum le dai, adică dacă apeși ca idiotul într-o parte fără să direcționezi exact locul unde vrei să se ducă mingea, pasa respectivă se va duce total aiurea, adică la adversar sau în afara terenului sau chiar în propria poartă. La fel se întâmplă și dacă apeși prea tare sau prea încet, mingea ori o va intercepta rapid adversarul, ori va sări ca din stâncă din tine, mai ales dacă nu știi să te poziționezi sau să faci o preluare.
Ce mă cam supără în acest demo sau poate nu sunt eu obișnuit, e că spre deosebire de PES 2018 sau PES 2019 unde online, controlam tot jocul și făceam o posesie de minim 60-70 % în aproape fiecare joc, în PES 2020 DEMO, este destul de dificl să atingi aceste cifre de posesie și asta pentru că depind foarte mulți factori. În primul rând, cum am spus și mai sus, trebuie să fii foarte atent cu pasele, unde le dai, puterea cu care lovești mingea, să te poziționezi bine, să știi dinainte ce să faci cu mingea, cum să o preiei, etc. Dar în afara de asta, oricâte tactici aș adopta, jucătorii parcă stau prea departe unul de altul, chiar dacă optez pentru un joc în pase scurte și posesie, activând în același timp și opțiunea ”tiki-taka”. Chiar și în aceste condiții, jucătorii mi se par foarte departe unul de altul și este extrem de dificil să legi câteva pase rapide între coechipierii tăi ca să desfaci puțin jocul și să creezi o superioritate numerică. Va trebui așadar să stăpânești foarte bine mingea, să știi exact ce să faci cu ea dinainte să faci o preluare, iar în cazul în care coechipierul tău e prea departe pentru a pasa, va trebui să știi să stăpânești foarte bine mingea și aici intervine noul control sau dribling de finețe pe care japonezii l-au introdus în această serie. Este vorba de R2 sau R1, depinde cum vă configurați controalele, cu care acompaniat de LS sau RS, poți face minuni, însă este foarte complicat, depinde foarte mult de poziția care o are adversarul, viteza pe care o ai, momentul și direcția în care decizi să te duci, schema pe care o alegi să o faci, etc. Este normal ca în PES, atunci când vrei să faci un dribling, să fie foarte greu, pentru că asemeni fotbalului profesionist din realitate, nu poți dribla atât de ușor precum o faci în curtea școlii.
Acest noul control pentru dribling împreună cu noul sistem de pase, fac din această serie de PES, un joc incredibil de real dar și dificil în același timp.

Am observat și foarte multe comenzi noi pentru lupta corp la corp, acum cam orice duel sau intercepție a mingii fiind influențat de o mulțime de factori și comenzi.

Sistemul defensiv nu mi se pare atât de greoi, trebuie doar să știi cum să îți poziționezi jucătorii, când să faci presing, când să ataci mingea, etc. Contează aici însă din nou foarte mult acel contact între jucători și multitudinea de factori și comenzi prin care poți pierde sau câștiga un balon, dar cu mult antrenament ajungi să stăpânești sistemul defensiv.

Portarii mi se par incredibili de reali și nu este nevoie să repet că pentru fiecare fază în parte, există o mulțime de comenzi prin care poți para și cele mai dificile mingi. Totuși, portarii parcă iau prea ușor gol la mingile ușor plasate, deși culmea, cele plasate, dar în forță, le cam prinde toate. O explicație logică nu prea găsesc sau cel puțin încă nu am reușit eu să ghicesc comenzile potrivite pentru aceste situații sau poate că în versiunea finală, lucrurile vor sta cu totul altfel, vom vedea. 

La șuturi, recomand foarte mult șuturile manuale în foarte multe situații, adică L2 pe Playstation și mi se par  destul de îmbunătățite față de PES 2019. Trebuie să remarc însă pasele la întâlnire, mai ales cele pe sus, care sunt magice la fel ca și loviturile libere.

Arbitrajul mi se pare totuși puțin cam exagerat, arbitrul fluierând aproape la orice, indiferent de metoda prin care decizi să deposedezi, însă cu siguranță acest aspect va fi modificat în versiunea FULL a jocului. Mi-ar plăcea însă să văd arbitrii real în joc, nu doar chinezi, arbitrii de diferite niveluri, care pot influența un joc, lăsând jocul mai liber sau nu sau avantajând o echipă care joacă acasă sau o echipă cu nume. De asemeni, ar fi interesant să vedem și asistența video pentru arbitraj, dar poate cu alt motor de joc, pe o altă consolă.

Pe partea grafică ce să zic, jocul arată WOW în multe aspecte, însă ciudat sau chiar dezamăgitor în multe situații. De exemplu nu am să înțeleg de ce reluările arată atât de execrabil, la un FPS scăzut, din care nu înțelegi mai nimic. Ca o comparație, reluările din FIFA mi se pare foarte reale și fluide, însă nu pot să înțeleg de ce în PES arată atât de groaznic, cel puțin pe consolă. Nici tribunele nu arată grozav, cele din FIFA arătând ceva mai bine, totuși, stadioanele sunt foarte bine realizate spre deosebire față de cele din FIFA.
Nu prea observ iară, timpul acela dinamic sau vremea dinamică, japonezii lăudându-se cu această caracteristică. Dar ca să joci o repriză pe un cer înnorat, apoi a doua repriză pe ploaie, nu mi se pare deloc o vreme dinamică la fel cum nu mi se pare nici ca o repriză să joci seara, iar apoi repriza a doua să joci noaptea, timp dinamic. Vremea și timpul dinamic, îl înțeleg, cel puțin din celălalte jocuri existente pe piață, faptul că timpul și vremea se schimbă vizibil și în timp real. Adică acum e soare, pe urmă se înnorează, bate vântul, plouă, vine noaptea, ziua și tot așa. Dacă în alte jocuri această caracteristică este de ani de zile pe hărți foarte mari și complexe, nu înțeleg de ce în PES sau FIFA, pe niște simple stadioane, aceste lucruri sunt atât de greu de implementat. Așa că cel putin anul acesta, nu avem din nou vreme dinamică sau timp dinamic, pentru că ce oferă PES în momentul de față, nu poate fi numit vreme sau timp dinamic, nu se schimbă mai nimic în timp real.

Referitor la partea de sound sunt și nu dezamăgit. Da, sunt fericit că acum când dau un gol, îmi tremură ferestrele de la geam, simți că înscrii în sfârșit dar chiar în halul ăsta să nu auzi tu niște chanturi adevărate? Poate la Barca și Juve, suporterii mai strigă un ”Barca, Barca” sau ”Juve, Juve”, dar cam atât, că în rest la celălalte echipe, nu auzi decât un zgomot generic creat de suporteri, adică nimic concret. E adevărat, nu se mai aude atât de artificial, dar totuși, măcar echipele premium să beneficieze de niște chanturi adevărate, pentru că imnurile acelea ale echipelor, indiferent cât par de reale, nu reușesc sa completeze un gameplay aproape perfect. FIFA dă clasă la acest aspect și îmi vine greu să înțeleg lucruri de genul. Adică cum să faci un gameplay atât de reușit, niște animații atât de reale, însă la capitole unde chiar nu îți trebuie talent, ești repetent?! Adică oricine cu puține cunoștinte de sunet, poate face niște chanturi care îți va ridica părul de pe tine atunci când le vei auzi, Konami de ce nu poate? Îmi e imposibil să explic, la fel ca și comentatorii aceia ”morți” care cică ar comenta un meci. Dar sunt zvonuri cum că acest comentariu ar fi complet schimbat începând cu această serie, deci, hmm, aș fi tare curios.

Referitor la prezentarea jocului și meniu, PES 2020 pare un rahat mai colorat, ca să fiu sincer. Adică ai același rahat de ani de zile pe care îl colorezi în fiecare an, în speranța că fanul care cumpără jocul, nu va mirosi. Ei bine, deși pare ceva mai colorat, rahatul tot miroase și nu prea îmi explic de ce Konami nu schimbă din rădăcini tot meniul și toată prezentarea grafică. Poate cu noul motor de joc și cu noua generație de console, poate!

Concluzie

Chiar dacă spre final i-am cam făcut cu ”ou și oțet” pe japonezi, ca să vezi tu cititorule sau fanule FIFA, că eu și critic seria PES acolo unde e cazul, trebuie să admit că jocul în sine e o capodoperă. De fapt gameplayul și acele animații atât de reale ale jucătorilor care fac ca PES să arate atât de real, atât de aproape de fotbalul pe care îl privim la televizor. Sigur că la multe capitole, japonezii se fac în continuare de râs și că FIFA este net superioară la respectivele capitole, însă acolo unde contează cel mai mult și anume gameplayul și realismul, PES lovește din plin, PES 2020 fiind probabil cea bună serie din istorie.

Este pur și simplu magie să vezi un meci de PES 2020 între doi jucători profesioniști, pentru că toate acele controale și comenzi ascunse, care fac ca jocul să prindă viață, iar jucătorii să se miște atât de real, ies la iveală. Sărituri spectaculoase la cap, respingeri sau devieri ale fundașilor, preluările și mișcările jucătorilor, fac din această serie un joc pur și simplu magic.
Odată ce vei învăța controalele și comenzile din PES, te vei îndrăgosti de joc și îți va fi imposibil să te întorci la FIFA și să vezi scheleții aceia pe teren îmbrăcați în steroizi, care nu au nici o formă reală a vreunui jucător de fotbal, ca să nu mai spun de mișcările total nerealiste din FIFA, în care jucătorul se sucește spectaculos în orice direcție și își mișcă membrele de parcă nu ar avea oase. Îți va fi imposibil fanule FIFA, să mai renunți la PES, dacă vei avea răbdare să înveți toate controalele din acest joc minunat.

Sincer să vă spun, am încercat cu greu să joc modul ”The Journey” în FIFA 19 și timp de un an, nu am reușit să îl termin. Și tocmai datorită gameplayului total nerealist din joc și stereotip, în care ochii mei nu mai puteau să suporte felul în care jucătorii se rupeau la fiecare atingere de balon de parcă erau făcuți din plastelină. Sigur, modul de prezentare era încântător, multitudinea de licențe, dar hmm, toate astea, chiar și licențele atât de prețuite de fanii FIFA, pot fi pierdute dacă EA Sports nu își regăsește drumul, pentru că cel puțin din punct de vedere al licențelor, dar și online, acolo unde FIFA stătea foarte bine, seria PES bate la poartă și bate destul de amenințător, japonezii dorind foarte mult să se axeze pe modurile online de acum încolo și având o strategie foarte bine pusă la punct în ceea ce privește licențele. Foarte multe ligi noi introduse anul trecut în PES, unele dintre ele exclusive, Juventus și cine știe ce lovituri vor mai urma dacă EA Sports nu este atentă. Pentru că de la succesul de care se bucura seria FIFA și până la prăpastie, e cale scurtă, mai ales după ce acțiunile EA Sports tot scad odata cu pierderea licențelor și nemulțumirea fanilor de pretutindeni, care înjură seria FIFA pe toate platformele și modurile posibile. Doar o clipă de neatenție și câteva licențe în plus pentru Konami, pot face din seria FIFA, un Nokia modern în industria jocurilor.

Vrei să înveți PES?

Dacă citeși acest articol în calitate de fan FIFA, iar acest articol te-a convins că a venit momentul să te maturizezi și să treci într-o altă ligă, implicit să încerci, de fapt mai bine spus, să înveți să joci PES, îți voi prezenta mai jos o serie de controale care te vor familiariza mai mult cu jocul. Ele sunt în engleză și sper să înțelegi ceva, pentru că sincer îmi e cam lene să traduc atâtea controale cuvânt cu cuvânt, mai ales că unele comenzi nu prea au înțeles în limba română. În plus, s-a făcut ora 6 dimineața de când tot scriu acest articol, așa că fii te rog recunoscător. Dacă le înveți pe astea, îți voi mai pune la dispoziție pe viitor și tutoriale video și tot felul de controale și șmecherii ascunse, prin care poți transforma tu singur seria PES, într-un joc cu adevărat magic și realist. Trebuie doar să ai răbdare, depinde doar de tine, dar eu zic că e cazul să te maturizezi și tu, nu-i așa fanule înrăit FIFA?

Standard attacking controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Player movement LS LS LS LS
Cursor change (change player) L1 L1 LB LB
Dash (sprint) R1 R2 RB RT
Shoot O X B
Low pass X X A A
Lofted pass/cross O B X
Through ball Y Y
Special controls R2 R1 RT RB
Manual controls L2 L2 LT LT
Super cancel (cancel action) R1 + R2 R1 + R2 RB + RT RB + RT

 

Standard defensive controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Pressure (press the ball) X X A A
Standing tackle Double tap X Double tap X Double tap A Double tap A
Sliding tackle O B X
COM teammates pressure (teammates press ball) Hold ▢ Hold O Hold X Hold B
Bring out goalkeeper Y Y

 

În PES se poate face relativ ușor presing.

Dribbling controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Close control R2 + LS R1 + LS RT + LS RB + LS
Dash dribble LS + R1 LS + R2 LS + RB LS + RT
Speed burst Double tap R1 + LS Double tap R2 + L2 Double tap RB + LS Double tap RT + LS
Knock on (when stationary) R2 + RS in any direction R1 + RS in any direction RT + RS in any direction RB + RS in any direction
Quick stop Release LS + R1 Release LS + R2 Release LS + RB Release LS + RT
Quick stop then face opposition goal Release LS + R2 Release LS + R1 Release LS + RT Release LS + RB
Dive Click L3 + Click R3 + L1 + L2 Click L3 + Click R3 + L1 + L2 Click LS + Click RS + LB + LT Click LS + Click RS + LB + LT

 

Sprint PES

Trap controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Flick Click and hold R3 as you receive the ball Click and hold R3 as you receive the ball Click and hold RS as you receive the ball Click and hold RS as you receive the ball
Control and face opposition goal Push then release LS + start holding R2 before player controls ball Push then release LS + start holding R1 before player controls ball Push then release LS + start holding RT before player controls ball Push then release LS + start holding RB before player controls ball
Through feint Let go LS and before trapping the ball hold R1 Let go LS and before trapping the ball hold R2 Let go LS and before trapping the ball hold RB Let go LS and before trapping the ball hold RT
Trap feint Let go LS and before trapping the ball hold R1 Let go LS and before trapping the ball hold R2 Let go LS and before trapping the ball hold RB Let go LS and before trapping the ball hold RT

 

Cum poți păcăli un adversar lăsând mingea să treacă.

Advanced movement control

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Jockey (in defence) R2 + LS R1 + LS RT + LS RB + LS
Manual cursor change (change player) RS RS RS RS
Positioning for high balls R2 + LS R1 + LS RT + LS RB + LS

 

Modul Jockey, o opțiune binecunoscută și în FIFA.

Advanced passing controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
High pass R1 + O R1 + ▢ RB + B RB + X
Chipped through ball L1 + △ L1 + △ LB + Y LB + Y
Low cross Double tap O Double tap ▢ Double tap B Double tap X
Early cross L1 + any type of cross L1 + any type of cross LB + any type of cross LB + any type of cross
One-two pass L1 + X then △ L1 + X then △ LB + A then Y LB + A then Y
Dynamic one-two L1 + X then hold LB + RS in direction you want player to make run L1 + X then hold LB + RS in direction you want player to make run LB + A then hold LB + RS in direction you want player to make run LB + A then hold LB + RS in direction you want player to make run
Pass and move X or △ then R2 before player kicks ball X or △ then R1 before player kicks ball A or Y then RT before player kicks ball A or Y then RB before player kicks ball
Call for the ball (co-op match an fixed only) Double tap R2 Double tap R1 Double tap RT Double tap RB
Teammate forward run L1 + RS then release RS L1 + RS then release RS LB + RS then release RS LB + RS then release RS

 

Low cross.

Advanced shooting controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Controlled shot R2 + ▢ R1 + O RT + X RB + B
Chip shot L1 + X L1 + O LB + X LB + B

 

Set piece controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Select set piece taker Select Select View button View button
Pass/shot direction LS ←/→ LS ←/→ LS ←/→ LS ←/→
Adjust trajectory (whilst shooting or crossing) LS ↑/↓/←/→ LS ↑/↓/←/→ LS ↑/↓/←/→ LS ↑/↓ /←/→
Position second free kick taker L1 + D-pad ↑ L1 + D-pad ↑ LB + D-pad ↑ LB + D-pad ↑
Line up both takers L1 + D-pad ↓ L1 + D-pad ↓ LB + D-pad ↓ LB + D-pad ↓
Pass/shoot with second taker Hold L2 Hold L2 Hold LT Hold LT
Trick free kick O then X ▢ then X B then A X then A
Short knock-on L1 + X L1 + X LB + A LB + A
Fix pass/shot direction and trajectory (offline only) R1 R2 RB RT
Dash/ touchline strategy D-pad ↑ D-pad ↑ D-pad ↑ D-pad ↑
Far target/6-yard box/ runner from deep strategy D-pad ↓ D-pad ↓ D-pad ↓ D-pad ↓
Dash and hold/ two options strategy D-pad ← D-pad ← D-pad ← D-pad ←
Target man strategy D-pad → D-pad → D-pad → D-pad →
Switch camera angle Click R3 Click R3 Click RS Click RS
Wall jump (when defending) O X B
Prevent wall jump (when defending) Keep holding A Keep holding A Keep holding A Keep holding A
Charge down (when defending) O as opponent strikes ball ▢ as opponent strikes ball B as opponent strikes ball X as opponent strikes ball
Goalkeeper near positioning (when defending) Keep holding △ until opponent takes kick Keep holding △ until opponent takes kick Keep holding Y until opponent takes kick Keep holding Y until opponent takes kick
Mixed strategy (when defending) D-pad ← then ↑ D-pad ← then ↑ D-pad ← then ↑ D-pad ← then ↑
Man-to-man strategy D-pad ← then ← D-pad ← then ← D-pad ← then ← D-pad ← then ←
Zonal strategy D-pad ← then → D-pad ← then → D-pad ← then → D-pad ← then →

 

Penalty controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Shoot O X B
Chipped penalty L1 + ▢ L1 + O LB + X LB + B
Display aiming guide R1 R2 RB RT

 

Scăriță penalty.

GK controls (on the ball)

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Put ball down/ pick up ball Release LS then R1 Release LS then R2 Release LS then RB Release LS then RT
Throw X X A A
Throw into space Y Y
Drop kick O B X
High punt kick R1 + O R2 + ▢ RB + B RT + X
Pass feint Any pass command then X Any pass command then X Any pass command then A Any pass command then A

 

Fentă portar.

Strategy controls

Action Standard PS4 Alternate PS4 Standard Xbox One Alternate Xbox One
Switch preset tactics Hold D-pad ↑ or ↓ Hold D-pad ↑ or ↓ Hold D-pad ↑ or ↓ Hold D-pad ↑ or ↓
Switch Attack1 strategy on/off L2 + D-pad ↑ L2 + D-pad ↑ LT + D-pad ↑ LT + D-pad ↑
Switch Attack2 strategy on/off L2 + D-pad ↓ L2 + D-pad ↓ LT + D-pad ↓ LT + D-pad ↓
Switch Defence1 strategy on/off L2 + D-pad ← L2 + D-pad ← LT + D-pad ← LT + D-pad ←
Switch Defence1 strategy on/off L2 + D-pad → L2 + D-pad → LT + D-pad → LT + D-pad →
Increase attack/defence level Double tap D-pad ↑ Double tap D-pad ↑ Double tap D-pad ↑ Double tap D-pad ↑
Decrease attack/defence level Double tap D-pad ↓ Double tap D-pad ↓ Double tap D-pad ↓ Double tap D-pad ↓
Quick substitution (when ball out of play) Select button Select button View button View button

 

 

Tipărire