PES 2017

Primele impresii despre PES 2017 DEMO

Written by Manuel Manzotti.

View Comments

Zeci de meciuri jucate în noul PES 2017 DEMO, mă face sa afirm un singur lucru: jocul merită cumpărat, haideți să vedem împreună de ce!?

PES 2017 se anunță în mod surpinzător, a fi peste FIFA 17 la multe capitole.

Gata cu tot felul de presupuneri si idei deocheate despre cum va fi PES 2017, pentru ca aseara am apucat sa joc pentru prima data PES 2017 DEMO pe consola PS4 si am fost placut surprins. Desi FIFA 17 promitea deja de multe luni bune ca va ataca in forta ajutat si de motorul de joc Frostbite, iata ca PES 2017 intampina o rezistenta destul de buna, in ciuda unor greseli de marketing pe care Konami le face de ceva timp incoace.

Bine, e putin impropriu sa comparam Frostbite cu Fox Engine cand vine vorba de motoate de joc, pentru ca Frostbite are nevoie de mai multa putere de procesare decat actualele console Next-Gen, Frostbite fiind considerat printre cele mai bune motoare de joc in momentul de fata, daca nu chiar cel mai bun, cu o super grafica hiper-realista, iar cei care ati apucat sa testati ultimul NFS spre exemplu sau Battlefield 1, care sunt construite pe acest motor de joc, stiti despre ce vorbesc. Din pacate insa, actualele generatii de console nu fac fata unei serii FIFA cu un gameplay destul de complex si cu o grafica hiper-realista si asta se simte foarte bine cand jucati FIFA 17, insa incepand cu anul viitor, vom avea console 4K si cred eu ca “batalia” va fi una colosala, Frostbite putand in sfarsit sa-si arate clasa si in FIFA.

Dar haideti sa ne intoarcem la PES 2017 DEMO si sa facem o scurta trecere in revina a jocului, comparand aceasta serie cu seria precedenta si binenteles cu noul FIFA 17, pentru ca am apucat sa testez si acest joc, putand astfel sa ne facem o idee generala despre joc si sa vedem unde se va afla anul acesta noul Pro Evolution Soccer.

Grafica

Trebuie specificat ca PES 2017 are parte de o grafica Next-Gen, doar pe consolele PS4 si xBox ONE, deci alte comparatii nu isi au sensul, decat pe aceste platforme.
Desi cei de la Konami folosesc un motor de joc invechit deja, Fox Engine, anul acesta japonezii au impins la maxim calitatile grafice ale jocului, iar acest lucru se simte in scenele de intro si reluari unde jocul aproape ca sacadeaza pe alocuri iar multe scene se vad blurate, semn ca din punct de vedere grafic, Pro Evolution Soccer nu poate pe actualele generatii de console, sa ridice mai mult aceste standarde. Chiar si asa, grafica arata exceptional, iar acest lucru il puteti observa de cum intrati in joc, incepand cu meniul, unde absolut toate elementele sunt foarte atent lucrate si finisate, asa cum am fost obsinuiti mereu in PES.

Da, va pot spune cu tarie ca PES 2017 este peste FIFA 17 la capitolul grafica, chiar si cu cateva clase, desi FIFA a facut trecerea la motorul de joc Frostbite, un motor de joc cu o grafica hiper-realista, insa v-am explicat mai sus de ce Frostbite inca nu poate fi implementat la capacitatile lui maxime in FIFA. Chiar si asa, prima senzatie pe care o ai atunci cand joci FIFA 17, este ca grafica acestui joc se apropie de PES 2016, insa cei de la Konami au facut un “boost” intre timp, iar PES 2017 se anunta clar invingator si de data aceasta la capitolul grafica, FIFA trebuind sa mai astepte macar un an.

Un lucru care “iti sare de-a dreptul in ochi”, sunt kiturile impecabil de bine realizate, textura lor fiind reprodusa exact ca in realitate, mult peste calitatea kiturilor din FIFA. Puteti vedea de exemplu pe kiturile de deplasare ale Barcelonei si Arsenal, dungile acelea subtiri aurii si argintii de pe echipament, care sunt lucrate si se vad incredibil de bine. Spre deosebire de PES 2016, in noua serie kiturile arata mult mai bine pe ploaie, iar de data aceasta tricourile arata exact ca cele ude din realitate, o bulina mare alba pentru Konami. Cei care ati jucat PES 2016, stiti probabil ca majoritatea kiturilor pe timp de ploaie, erau foarte lucioase, deloc realiste in comparatie cu cele din realitate.
Sunt foarte curios insa ce calitate vor avea kiturile importate de useri in PES 2017 si daca Konami permite aceeasi calitate grafica atunci cand importam kiturile sau vom fi limitati ca si in PES 2016.

Mingile sau mai bine zis mingea in PES 2017 DEMO, pentru ca putem sa jucam doar cu un singur “balon”, arata ca de obicei impecabil, textura grafica fiind de o calitate ireprosabila. Imi place foarte mult cum mingea refleca lumina si sper ca de data aceasta in PES 2017 sa avem parte de mai multe modele de mingi si de ce nu, de o optiune de importare a mingilor, vom vedea insa odata cu versiunea finala.

Fetele jucatorilor sunt la inaltime, pot spune ca peste FIFA si sunt destul de multe momente cand realmente crezi ca urmaresti un joc de fotbal la televizor si nu joci un meci de PES. De altfel si gazonul arata incredibil de bine, atat pe timp de ploaie cat si pe vreme senina si puteti observa mici detalii care fac diferenta, cum ar fi faptul ca gazonul este pe alocuri lipsit de iarba in careu sau in zona de unde se executa loviturile de colt, iar logo-ul echipei Barcelona spre exemplu, care este reprodus pe gazon, nu arata doar ca un logo “trantit” grafic pe iarba, ci pur si simplu este reprodus ca in realitate, logo-ul fiind sters, iar pe alocuri fara iarba, nota 10 la acest capitol.

Stadioanele arata extratordinar de bine din punct de vedere grafic, ca de obicei, iar Camp Nou este reprodus foarte bine, iar acel intro cu Camp Nou din departare, este cu mult peste intro-urile cu stadioane din FIFA, desi aceasta idee, a apartinut celor de la EA Sports atunci cand odata cu FIFA 14 Next-Gen, au implementat aceasta metoda de intro a stadioanelor.
Exista un mic plus si pentru suporteri din punct de vedere grafic, insa nu pra mare, iar asta se intelege si de ce, atunci cand reluarile in care ne sunt afisati suporterii, se misca cam cu 15 fps, deloc fluid in comparatie cu PES 2016. Este cat se poate de clar ca actualele generatii de console si-au cam atins capacitatile maxime, iar din punct de vedere grafic, atat EA Sports cat si Konami, nu cred ca pot scoate mai mult din aceste console.

La acest capitol nu putem uita reluarile, care arata in sfarsit extraordinar de bine. De fapt tot sistemul de reluari este complet regandit si chit ca vorbim de reluari in timpul jocului sau cele de la final, aveti impresia ca va uitati la reluari dintr-un meci real, atat de bine sunt reproduse.

Luminozitatea si texturile grafice pe timp de ploaie au fost imbunatatite drastic si in sfarsit aveti senzatia ca jucati un meci de fotbal adevarat pe timp de ploaie, avand ocazia sa vedeti cum sare apa din gazon sau cum se scurge apa pe fata jucatorilor. Un alt element foarte interesant este ca atunci cand jucati iarna, veti putea vedea iesind aburi din gura jucatorilor, atat in scene cu jucatorul de aproape cat si in gameplay de la distanta, acest lucru aducand un alt mare plus la capitolele realism si grafica.

Nu au fost uitate nici alte elemente cu ar fi fotografii de pe margine sau cei care filmeaza, cam absolut nimic nu a scapat fara a avea o imbunatatire la capitolul grafica, PES 2017 fiind, trebuie sa recunoastem, cu vreo 2-3 clase peste FIFA 17 la acest capitol din toate punctele de vedere. Bravo Konami!

Plasele portilor arata putin mai bine decat in PES 2016, insa doar putin, fiind in continuare mult sub calitatea atat grafica cat si animata a plaselor din FIFA.

Gameplay

Chit ca ati jucat PES 2016 sau nu, nu puteti sa nu remarcati diferenta dintre serii, PES 2017 fiind de departe cea mai buna editie cand vorbim de gamplay. Puteti remarca printre altele, ca pentru prima data intr-un joc de PES, jucatorii nu mai “aluneca” pe gazon si in sfarsit alearga intr-un mod mai realist. De altfel toate celalalte miscari ale jucatorilor sunt foarte reale, incluzand aici si animatiile din reluari. As putea spune ca la acest capitol, la felul in care se misca jucatorii intr-un mod atat de natural, PES 2017 este peste FIFA 17, exceptand driblingurile, da, driblingurile. Cu parere de rau, chiar daca in PES 2017 veti gasi multe driblinguri noi, foarte multe dintre ele sunt ireale si ma refer aici la miscarile jucatorului atunci cand executa un dribling. Sunt ce-i drept cateva scheme care arata foarte bine, insa in marea majoritate a cazurilor, veti observa atunci cand doriti sa faceti un dribling, cum jucatorul face niste miscari mult prea rapide, total nerealiste, la acest capitol PES avand inca multe de invatat de la FIFA. Repet, sunt cateva driblinguri care arata bine, natural, insa cele mai multe sunt cu cateva clase sub FIFA, de altfel FIFA fiind la acest capitol maestru, inca de la primele serii implementand tot felul de tehnici de dribling in comparatie cu PES care a inceput sa puna baza si pe aest aspect, doar in urma cu cativa ani.

Un element la care s-a lucrat foarte mult in gameplay, sunt pasele si cam toata lumea este de acord ca pasele in PES 2017 arata mult mai bine decat in alte serii, insa acelasi lucru il pot spune si despre FIFA 17. Exista cateva strategii in PES 2017 care favorizeaza jocul paselor, strategii cum ar fi “Tiki-Taka”, insa repet, la acest capitol atat PES 2017 cat si FIFA 17 stau foarte bine.

Suturile se duc mult mai bine si mai real pe poarta, comparativ cu PES 2016, insa comparativ cu FIFA 17, hmm, as inclina spre FIFA, insa nu foarte mult, astept versiunea DEMO de FIFA sa ma pot pronunta mai exact.

Arbitrajul a fost in sfarsit imbunatatit, in PES 2016 toate meciurile impotriva AI-ului aratand groaznic, fara prea multe decizii din partea arbitrului. Mi-ar fi placut insa ca la acele simulari, atunci cand cazi fara sa fii faultat, sa poti pacali arbitrul in cateva faze, nu doar sa primesti galben pentru simulare. Nu am vazut insa implementat hentul in PES, iar per general pot spune ca aritrajul in PES 2017 este peste PES 2016, insa putin sub FIFA 17, tinand cont si de faptul ca in FIFA poti face hent, iar in PES nu. Aici trebuie insa sa fac o paranteza si sa scot in evidenta acele animatii cu arbitrul si jucatorii in prim plan, animatii foarte realiste, in care aritrul explica jucatorului avertizat, de ce a oprit faza, ca va fi averizat mai drastic data viitoare, toate aceste faze aratand extrem de natural in comparatie cu FIFA 17.

In PES 2017 au mai fost adaugate si cateva strategii noi, majoritatea fiind copiate din FIFA, insa cu un impact mult mai natural. De exemplu la loviturile de la colt, aveti asemeni ca si in FIFA, diferite strategii atunci cand atacati, insa puteti vedea mult mai bine ca in FIFA cum aceste strategii dau roade. Spre exemplu, atunci cand atacati si aveti o lovitura de colt, puteti sa presati cu jucatorii vostrii careu mic, portarul advers fiind vizibil deranjat si retinand sau respingand destul de dificil mingile. Un element in plus la acest capitol fata de FIFA, este ca puteti aplica si cateva stregii la cornere atunci cand va aparati. Va puteti apara zonal, mix sau om la om si cel putin strategia om la om, o gasesc destul de interesanta, atacantii adversi gasind cu greu oportunitati de a ataca mingea.
Au fost adaugate si anumite level-uri atunci cand atacati sau va aparati, reprezentate insa putin diferit din punct de vedere grafic fata de FIFA. De asemenea va puteti adauga doua strategii de atac si doua strategii cand va aparati, strategii care le puteti aplica sau scoate foarte repede in timpul jocului, insa acest lucru exista deja si in FIFA de foarte mult timp, reprezentat insa in mod diferit.

AI-ul acela adaptiv despre care s-a tot discutat atata timp, este unul foarte interesant si va puteti da seama cel mai bine atunci cand jucati zeci de meciuri in sir. Spre exemplu, am ajuns ca la nivelul de dificultate “profesional”, sa intampin mari dificultati in a ataca porta adversa dar si a ma apara dupa cateva meciuri, semn ca AI-ul adaptiv a invatat cate ceva din stilul meu de joc, desi la inceput, nu imi parea deloc greu. Am schimbat apoi dificultatea la “Superstar” si in mod surprinzator, am jucat mult mai bine, gaseam culoare mult mai multe spre poarta adversa, semn probabil ca acel AI adaptiv pentru acest nivel de dificultate, nu apucase sa invete stilul meu de joc. Acest lucru il vom observa insa mult mai bine in Master League, cand vom avea ocazia sa jucam zeci sau sute de meciuri impotriva AI-ului.

Ar mai fi de adaugat la acest capitol, ca jucatorii sau jocul in general, nu mai este atat de rapid ca in PES 2016, ci mult mai lent, jocul aratand foarte natural si fluent. Per general, gameplay-ul in PES 2017 arata foarte bine, mult mai bine ca in PES 2016, iar comparativ cu FIFA 17, hmm, lucrurile merg in doua directii. Si asta pentru ca in PES 2017, jucatorii par ca se misca mult mai natural pe teren, tot jocul aratand mult mai real, mult mai real si natural ca in FIFA, insa in FIFA, avem mult mai multe elemente si animatii introduse in gameplay. Adica pararea mea este ca FIFA 17 sau ca FIFA in general, are un gameplay mult mai complex decat PES 2017, insa in PES 2017 jucatorii si miscarile lor arata mult mai natural ca in FIFA, deci este destul de greu in a face o diferenta, depinde acum de fiecare ce prefera, un gameplay mai complex sau miscari mai naturale ale jucatorilor.

Atmosfera

Desi Konami a incheiat cateva parteneriate foarte importante, cum ar fi cele cu Barcelona, Liverpool sau Dortmund, atmosfera nu se ridica nici pe departe la nivelul celei din FIFA, poate exceptand cazurile in care jucati cu Barcelona pe Camp Nou, Liverpool pe Anfield sau Dortmund pe Signal Iduna Park. Si spun asta pentru ca aici japonezii au acordat o mai mare atentie atmosferei, introducand imnurile acestor echipe, imnuri care se aud foarte misto, atat la inceputul meciului cat si pe parcusul lui. Este foarte interesant de vazut sau mai bine spus auzit, cam ce atmosfera vom intampina pe Signal Iduna Park sau Anfield atunci cand jucam cu Dortmund, respectiv Liverpool si daca exista si alte “chanturi” ale acestor echipe in afara de imnurile clasice, stiind faptul ca atat Dortmund cat si Liverpool sunt echipe foarte fanatice care canta pe tot parcursul unui meci.

Spre deosebire de PES 2016, in afara acestor imnuri introduse, atmosfera a fost usor imbunatatita, mult mai galagioasa, in special cand echipa adversa comite un fault, iar voi jucati acasa, stadionul “explozand” practic, aceste sunete auzindu-se chiar mai bine decat in FIFA pe alocuri. Insa in rest, per general, desi atmosfera a fost imbuntatita, nu avem acele “chanturi” la toate echipele si acea atmosfera ca in FIFA, unde puteti auzi o gramada de cantece de galerie si strigate atat de la fani cat si de la jucatori. Per general, PES 2017 sta mult mai bine decat PES 2016 la acest capitol, insa in continuare sub FIFA cu cateva clase.

Comentariu

In versiunea DEMO nu avem din pacate parte de comentariu, insa este de la sine inteles deja ca FIFA 17 va fi si anul acesta cu cateva clase peste PES la acest capitol, cei de la FIFA aducand mereu update-uri importante in comentariu, acesta fiind foarte complex, mult mai complex in unele cazuri, decat alte comentarii din meciuri reale.

Licente si prezentare

Anul acesta vom avea parte de o “batalie” foarte interesanta intre FIFA si PES si chiar daca multe lume credea ca FIFA 17 va iesi clar invingatoare, japonezii au reusit cateva achizitii de marca, mai ales cu acele parteneriate cu Barcelona, Dortmund si Liverpool. Este ciudat si in acelasi timp de neinteles aceste contracte de licientere, PES avand contracte pentru Champions League, insa pierzand licentele pentru Bayern München sau Juventus Torino, echipe care au semnat contracte de exclusivitate cu EA Sports pentru FIFA. In acelasi timp, EA Sports detine licentele pentru campionatul spaniol si englez, insa Konami a negociat separat cateva parteneriate cu echipe precum Barcelona sau Liverpol, aceste echipe fiind mult mai bine reprezentate in PES 2017 decat in FIFA 17, ca sa nu mai spunem ca stadionul Camp Nou nu se va regasi in FIFA. Mai mult decat atat, desi Marco Reus a devenit starul de pe coperta FIFA 17, Borussia Dortmund a devenit partenerul oficial PES, un lucru destul de straniu dar si hazliu in acelasi timp, semn si ca aceasta “batalie” a licentelor a cam luat-o razna.
Una peste alta, vom avea licentele Champions League si Europa League in continuare in PES, iar campionatele Angliei, Spaniei si Italiei, vor putea fi editate in continuare, cu mult mai multa usurinta, mai ales pe PS4. Nu avem insa din pacate campionatul Germanei inclus in joc, echipele germane din PES 2017 licentiate in joc, regasindu-se in joc la “other teams”.

Pe partea de prezentare, lucrurile merg mai bine pentru FIFA 17, mai ales ca EA Sports detine acum licentele atat pentru Bundesliga, Pemier League dar si campionatul Spaniol, licente exclusive de altfel si vom putea avea atat grafica cat si scoreboard-ul specific acestor campionate. Totusi, din ce am vazut pana acum in FIFA 17 BETA, este reprezentat doar Bundesliga cu scoareboard-ul si grafica licentiata, iar Premier League, doar pe alocuri. Adica exista cateva elemente grafice din Premier League, insa nu am vazut pana acum in FIFA 17 Beta, scoreboard-ul din Premier League, la fel cum se intampla si in cazul campionatului spaniol. Ciudat, vom vedea insa in versiunea finala!
Pe de alta parte, asa cum ati fost obisnuiti si in FIFA 16, in FIFA 17 veti primi tot felul de date despre jucatori, antrenori, transferuri, atat grafic cat si de la comentatori, date care din pacate nu exista in PES. Ce exista in plus in PES, este faptul ca daca jcuati impotriva unui amic mai multe meciuri, veti putea vedea o vedere generala asupra tuturor meciurilor, posesie, joc, etc. In schimb in FIFA, veti putea juca un meci amical impotriva unui prieten cu posibilitatea de a va lua revansa in meciul retur.
Una peste alta, FIFA 17 este peste PES 2017 la acest capitol.

Concluzie

Desi multi dadeau castigator deja FIFA 17 in acest an, odata cu implementarea motorului grafic Frostbite in joc, iata ca lucrurile nu stau asa si PES 2017 “trage cu dintii” pentru a se mentine acolo sus si culmea, reuseste! Este greu de ales in acest an dintre FIFA 17 si PES 2017, fiecare joc avand plusuri si minusuri. Acele lucruri la care FIFA sta prost sau nu le gasiti in in joc, le gasiti reprezentate foarte bine in PES si invers, iar acum depinde si de fiecare, de stilul vostru de joc si ce preferati, un gameplay mai complex sau miscari mai naturale si o grafica mai buna, desi PES 2017 se ridica si la celalalte capitole aproape de FIFA. Personal, dupa ce am testat ambele jocuri, sunt convins ca le voi achizitiona pe amandoua, iar niste concluzii mai bune, le pot trage dupa ce voi juca versiunile finale si complete ale acestor doua jocuri.
Una peste alta, PES 2017 merita o sansa, merita sa il jucati, in special daca detineti o consola Next-Gen, iar daca nu detineti, incercati undeva aveasta versiune DEMO pe consola Next-Gen a unui prieten sau intr-o sala de jocuri, pentru ca o sa fiti placut surprinsi de  aceasta noua serie PES 2017.

Mai jos aveti si inregistrat cateva ore de gameplay din PES 2017, cu comentariu si pareri personale despre joc in video, putand sa va faceti o parere personala mult mai buna despre acest joc, in cazul in care nu ati apucat sa-l testati deja.

Voi ati jucati PES 2017 DEMO? Cum vi se pare?

Posted in Stiri PES

Tipărire